Startsidan

Det här med kosttillskott..

Skrivet:    ·  Allmänt
Har du oxå börjat träna, äta bra och kommit in i ett riktigt bra träningsflow? För min del är träningen en stor del av mitt liv och någonting jag gör för att må bra, för att det är så sjukt roligt, för att utvecklas och självklart för att se resultat. Det handlar slutligen om en bra balans, egna mål och om en sund livsstil.
 
Har funderat lite på det här med kosttillskott och även om jag läst på en hel del är det rena rama djungeln..
Men jag tror först och främst att man ska se till sitt eget behov och sitt näringsintag;
Hur lever jag idag och vad vill jag få ut av min träning?
 
Enligt de flesta uträkningar behöver vi 2,5 g  protein x din kroppsvikt/dag.
Då kan du lätt räkna ut om du behöver tillskott eller inte. (En kycklinfilé som väger 100g innehåller 20 gram protein.)
 
Har läst på en del här och tänkte dela med mig lite av diverse olika tränings- och kostexperter.
 
Behöver vi kosttilskott? Rent näringsmässigt behöver vi inte kosttillskott som protein och kolisar eftersom vi kan få i oss det via kosten. Men om vi inte får i oss tillräckligt är det bra med tillskott.
 
Vassleproteintillskott som påskyndar återhämtning och muskeluppbyggnad. Vassle är ett protein som snabbt tas upp av kroppen och är därför bra att ta direkt efter ett jobbigt pass. En skopa, 20 gram, skakas och mixas med 2 dl valfri dryck. Mjölk ska vara godast. Whey är ett vassleprotein från mjölk, finns i 80 och 100. (Detta beskriver proteinkoncentrationen.) Ex One whey protein.
 
 
Blandprotein, kasein & vassle. Ofta 50/50. Ett protein som långsamt tas upp av kroppen och som därför ska intas som sista mål, precis innan du ska sova. Detta protein stimulerar nybildningen av musklerna och minskar nedbrytningen.  Skakas och blandas med ca 2 dl vätska. Nattprotein.
 
 
Hoppas ni blivit lite klarare i denna djungel av kosttillskott.
Puss på er! <3



DITT NAMN*
Kom ihåg mig?

DIN EMAIL (publiceras ej)


DIN BLOGG


DIN KOMMENTAR