Startsidan

Fredag!

Skrivet:    ·  Allmänt

Fredag!!

Sån himla skön känsla! En hel helg ligger framför mig. En helg ledig från jobb och plugg, med långa sovmornar, mys i soffan, lite ompyssling och spa och så lördagkvällens tjejmiddag. Ser verkligen fram emot att få piffa, planera maten, ta en drink och umgås med mina fina brudar. Det är jag som ska stå för maten imorrn, skrev jag det? Jag trivs ju som bäst i köket, så det fick bli min grej imorrn. Och jag gillar´t.

Fick ett sms för nån timme sen:

"Kockan Maria! :) Du lagar maten på lördag, du kan ju sånt fix & trix."

Eftersom vi har två veggo i gänget håller jag nu på och klurar på en bra matsedel. Funderar på lite italienskt plock. Nåt sånt här kanske?











Kan det va nåt tro? Jag är ju själv helt galen i italiensk. Funderar på att baka nåt tills imorrn. En focaccia kanske.



Det här receptet är bra, enlekt och bara såå gott.

Ingredienser
3 dl vatten
25 g jäst
1 tsk salt
1 tsk socker
25 g smält rumstempererat smör
7 dl mjöl
rosmarin till garnering
soltorkade tomater/oliver

Gör så här
Blanda vatten, jäst, salt och socker.
Arbeta in mjölet till en smidig deg, tillsätt smöret.
Låt jäsa 30 min.
Lägg degen på bakplåtspapper i en långpanna.
Platta ut till ca 1 cm.
Tryck till med fingrarna så det bildas små gropar.
Häll över olja och kryddor efter egen smak.
Tryck ner de soltorkade tomaterna/ oliverna.
Strö över mycket flingsalt.
Låt jäsa i 20 min.
Grädda 20-25 min i 225 grader.


Mmmmm!






DITT NAMN*
Kom ihåg mig?

DIN EMAIL (publiceras ej)


DIN BLOGG


DIN KOMMENTAR