Startsidan

Brödbak

Skrivet:    ·  Allmänt



Inne i en bakperiod tror jag. Testade ett nytt recept. Solrosfrallor. Resultatet ska bli nåt sånt här. Brödet är fortfarande på jäsning, så vi får väl se om mitt resultat blir lika fint som det här..





Vill ni ha receptet?

50 g jäst för söta degar

5 dl vatten (jag tog mjölk fölr ett "fylligare" resultat)

0,5 dl olja valfri sort

1,5 tsk salt (jag ökade mängden till 1 msk)

2 msk brödsirap (hade ingen hemma, så det fick bli honung)

3 dl solrosfrön

6 dl rågsikt

7-8 dl vetemjöl


Värm vattnet till 37 grader. Smula jästen i en degbunke och rör ut med lite av vätskan. Tillsätt resten av vattnet, olja, salt, sirap, solrosfrö, rågsikt och det mesta av vetemjölet. Arbeta till en smidig deg, gärna med elvispens degkrokar några minuter.

Låt jäsa övertäckt ca 30 minuter.

Knåda degen och dela den i två delar och rulla ut varje del till en längd. Skär varje längd i 13 bitar och rulla till släta bullar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.

Låt jäsa under bakduk ca 45 minuter. Bullarna ska vara väljästa.

Pensla med kallt vatten och grädda mitt i ugnen i 250°C ca 10 minuter.




DITT NAMN*
Kom ihåg mig?

DIN EMAIL (publiceras ej)


DIN BLOGG


DIN KOMMENTAR