Startsidan

Köttbullar

Skrivet:    ·  Allmänt

Ser verkligen fram emot mellandagarna. Då ska jag passa på att träffa en hel massa fina tjejer, ta långa promenader, sovmornar och bara njuta av all ledighet. Tentaplugga lite. Jo, jag måste.

Men först ska jag bara njuta av att va ledig! Kommer bli en hektisk vecka med jobb fram till självaste julafton. Sen kommer jag va ett vrak.. Eller lite trött allafall. Men jag ska vila, äta mammas goda julköttbullar och kolla Kalle med min finaste familj. Sen laddar vi batterierna för fest på juldan. FEST.

Här kommer ett supergott recept på köttbullar, sätt igång!





Julkryddiga köttbullar:

1 dl ströbröd
2 dl mjölk
1 gul lök
800 g köttfärs
1 ägg
1 msk senap
1 msk dijonsenap
2 tsk salt
2 krm malen vitpeppar
2 msk margarin eller smör till stekning

  1. Bland ströbröd och mjölk. Låt stå och svälla i ca 10 minuter.
  2. Skala och riv löken på rivjärn. Blanda ner lök, färs, ägg, senap, salt och pappar i ströbrödsblandningen. Arbeta till en smidig färs. Lägg hälfen av färsen i en kraftig spritspåse utav tyll (plast-/metallspets).
  3. Hetta upp lite av matfettet i en stekpanna. När det är ljusgult och har slutat skumma spritsas färsen i och skärs av emellan med en vass kniv till små köttbullar. Stek köttbullarna runt om i ca 8 minuter. Stek resten av färsen i resterade matfett på samma sätt.



DITT NAMN*
Kom ihåg mig?

DIN EMAIL (publiceras ej)


DIN BLOGG


DIN KOMMENTAR